NZ zuid eiland deel 2

26 december 2018 - Arrowtown, Nieuw-Zeeland

De laatste dagen op het Noord eiland was het lekker weer. 5 dagen T-shirt en korte broek. Wandelen is echt veel leuker als de zon schijnt! Op 17 december hebben wij de ferry teruggenomen naar het Zuid eiland. Nelson, Abel Tasman National park, Glaciers en Fiorden staan op de planning.

Abel Tasman is een prachtig Nationaal park. Het ligt deels aan de kust en er zijn mooie wandelroutes. Helaas zat het weer niet zo mee dus hebben we het meeste vanuit de auto bekeken. We zijn opzoek gegaan naar een mooie, bijzondere kampeerplek. Deze vonden wij in het Kahurangi National Park. Na een uur slingeren over bergpaden (zonder vangrail) kwamen we aan bij een groot stuwmeer. Wat was het hier prachtig en stil. Op een groot grasveld konden we de auto kwijt en mochten we zelfs een vuurtje maken.

Eindelijke een vuurtje maken

Nu kon ik toch nog zeggen ``i am really enjoying the outdoor life`` tegen de enige medekampeerder (een Duitse jongen die lekker in z`n eentje aan het vissen was) De tent opgezet, gekookt en met een wijntje bij het vuurtje gezeten. Zou het dan toch nog goed komen met ons kampeer avontuur? Nee, helaas. Ken je de mozzie`s nog? Na een redelijke nacht slapen werden we `s ochtend wakker met regen. De regen had ook alle insecten wakker gemaakt. Tijdens het inpakken van de tent zaten we onder de muggen, mosquito`s en andere steekbeesten. Echt een ware invasie, ze waren niet van je af te slaan. Oké, maar weer een Motelletje dus vanavond. Een goede beslissing want inmiddels kwam de regen weer met bakken uit de hemel vallen. Na een flinke rit van 4 uur, richting de westkust, eerst maar eens opzoek gegaan naar een apotheek. Azaron kopen want we zaten echt helemaal onder de jeukende bultjes. Die nacht deden we beide geen oog dicht van de jeuk. Stand New Zealand vs Eef&Greg, 5-2. Maar zo als de jeuk op kwam zetten verdween deze ook na een aantal dagen weer. Op naar de Franz Josef Glaciers. Deze waren vanwege het slechte weer niet begaanbaar en niet te zien vanwege de bewolking.

3829759-s.jpg?1545804032

Geen helicopter vlucht, geen wandeling over de gletsjer. Gelukkig was het in de bar vanaf 14.00 Happy Hour en aangezien iedereen last had van het slechte weer werd het in de bar nog best gezellig. Na 48 uur wachten op beter weer toch maar doorgereden naar onze volgende stop. De dag van vertrek was het prachtig helder weer en hebben we vanaf beneden de bergen in hun glorie mogen aanschouwen.

Franz josef Glacier op een mooie dag

Wij hadden die dag een prachtige reisdag. De natuur liet zich van zijn beste kant zien. Bergen, zo veel groter dan de Alpen trokken aan ons voorbij. Op de toppen lag nog sneeuw. Watervallen en rivieren met glashelder gletsjerwater. We eindigen de rit langs Lake Wanaka en Lake Hawea. Wat is het hier toch mooi (als de zon schijnt) Laten we nu niet vergeten dat we in de 4*4 Jeep rijden dus hier en daar hebben we natuurlijk een omweg of rivierbedding genomen.

off road

En dan, dan is het inmiddels (bijna) kerst. Ook wij staan bij de plaatselijke supermarkt in de lange rij bij de kassa. Met onze auto vol met kerstinkopen komen we aan bij een huisje waar we de kerstdagen gaan doorbrengen. Het is een houten huis met een grote tuin en vlak aan een van de berg riviertjes.

Omgeving Kerst HuisOmgeving Kerst Huis

De hemel is strak bauw, de zon schijnt. Ook zijn er een pooltafel

Kerst huis inclusief pool tafel

en een jacuzzi aanwezig. Wat een feest! Met het juiste vervoer en accommodaties is Nieuw Zeeland The place to be. Met Kerst genieten we van de mooie omgeving, staan we samen gezellig in de keuken het kerst diner klaar te maken en hebben we een mailtje gestuurd naar All you need is love met een spoed bestelling. ``Zet al onze lieve familie en vrienden nog even op het vliegtuig deze kant op``

26 december, het is nog steeds mooi weer. We verhuizen 35 minuten verder op naar Arrow town. Een prachtig golf resort tussen de bergen. Hier verblijven we tot 30 december. Oud en Nieuw vieren we in Dunedin. Een middel grote stad van zo`n 60.000 inwoners. The place to be voor een leuk nieuwjaarsfeestje is ons verteld. Ons verblijft in Nieuw Zeeland hebben we wat ingekort. Op 2 januari vliegen wij naar de Cook eilanden. We vliegen (en hebben inmiddels al een paar keer gevlogen) met New Zealand Air. De eerste keer dat wij dit veiligheidsinstructie filmpje zagen hebben we zo gelachen dat we deze jullie niet willen onthouden> https://www.youtube.com/watch?v=dYu8kkD0Gy4

Happy New Year everybody, meer blogs in het nieuwe jaar!