Nieuw Zeeland 2

17 december 2018 - Wellington, Nieuw-Zeeland

De eerste dagen in Nieuw-Zeeland is het weer niet al te best (zoals jullie op de gemaakte foto`s kunnen zien) Het is bewolkt, het regent af en toe maar het grootste domper is de kou. Dan kan het best zijn dat beversport zegt ``niemand is een binnenmens`` nou buiten zitten onder een blauw zeiltje naast je Jeep met rooftoptent is dan wel stukken minder romantisch dan toen we deze reis boekte. Thermo shirt aan, T-shirt, fleece vest en regenjack er overheen en op je campinggasstel iets fatsoenlijks proberen te koken. Lang leven de Nieuw Zeelandse wijn! Om 21.30 richting de tent en dan samen in die kleine ruimte je weer ontdoen van al je lagen kleding. Als deze reis bedoeld was om mijzelf te vinden of uit mijn comfort zone te komen dan is de reis geslaagd. Niet (kunnen) douchen, slecht slapen, kou, wildplassen……seen it, done it, didn`t like it. Had echt met Greg te doen, want die probeerde er nog van alles van te maken (iets met bouwzeil, haken en stokken) maar mij kreeg je niet meer vrolijk. Ik ben dus niet stoer, hou niet van ontberingen en ben geen kampeerder dat is nu wel duidelijk. Ik ben wel een buitenmens maar zeker ook een mooi weer mens. 5 december zijn we met de boot van Picton (zuideiland) naar het Noordereiland gevaren (Wellington) Een mooi tocht door de Bay of Many Coves, Arapawa Island en de Cook strait. Het bleef maar regenen die dag en toen we door het eerste deel van het Noordereiland reden op zoek naar een camping zag ik in Pahiatua (klein plaatsje waar we doorheen reden) een Motel en heb ik Greg kunnen overtuigen dat hier slapen echt veel beter was dan nu in de regen, bij 13 graden, de tent op te zetten. Die avond heerlijk gegeten, gedoucht, alle elektronica opgeladen en geslapen. De dag erna was het droog, er stond nog een flinke wind maar het zonnetje kwam door. Hier werd het mooi-weer-buitenmens wel blij van! In eerste instantie waren we van plan aan de kust te kamperen. Tot we dit bord zagen Hier hebben we dus maar niet overnacht We zijn door gereden naar Hastings en vonden een openbare, gratis kampeerplek aan zee en niet ver daar vandaag een hele mooie golfbaan. Cape Kidnappers. Daar moest natuurlijk gespeeld worden😉 De dagen erna klaarde het weer op en moest ik zelfs van onder uit de stapel mijn korte broek en slippers gaan zoeken. Het kon dus wel, Nieuw-Zeeland en mooi weer. We zijn meteen opzoek gegaan naar mooi rustige kampeer plekken midden in de natuur. Het NZ Departement Of Conservation heeft door het land heen stukken land beschikbaar gesteld om te kamperen. Er is vaak alleen een composttoilet maar de natuur is er zo prachtig dan heb je opeens niets anders nodig dan een klein gasstel en een rooftop tent. Wie wil er nu niet wakker worden van de vogels die fluiten bij een kabbelend beekje. Mijn enthousiasme voor kamperen was weer terug. Op 8 december zijn we, via de thermal explorer highway, aangekomen in Rotorua. Bekend om de geisers, geometrische activiteit, warme beekjes en thermaal baden. Stap je met je voeten in een beekje is het water zo warm dat je net als een warm bad even moet wennen. We hebben gewandeld door het park waar de stoom zo uit de grond komt. Raar idee dat hier die aardkorst niet goed dicht zit. Een stukje buiten Rotorua ligt een meer (the blue Lake) daar vonden we een camping (met douche) om de nacht door te brengen. `s ochtends wakker worden van de warmte in je tent vanwege de zon die er op staat, jippie weer een dag met goed weer. Op naar Taumarunui, wederom een prachtige DOC-kampeerplek midden in de natuur. Dag 75 van onze reis (10 december) Gaan we weer een naar een grote stad. New Plymouth. Een grote havenstad waar genoeg te doen is. We hadden allebei zin in een uitgebreide lunch in plaats van al die boterhammen met kaas en chocopasta. In Oakura vinden we weer een bijzonder plekje (aan zee) om te overnachten. Nauwlettend houden we met onze weather app het weer in de gaten want we zijn een beetje wantrouwend geworden. De laatste dagen van onze tijd op het noordereiland staat er regen op de planning gelukkig is met een andere app zo een cottage in het bos geboekt en nemen we even kleine pauze in onze reis. Tijd om bij te slapen, lekker te koken, een blog te schrijven en flink wat kleren te wassen.

1. Frans:
    19 december 2018
    Leuk geschreven Evelien, ik heb best met je te doen wanneer het weer zo slecht is maar aan de andere kant, wat een avontuur, en je geniet ervan das zeker! En Greg, stoere vent, ik hoop op nog vele mooie zonnige dagen,blij te horen dat je je vermaakt. Ik vind de foto's prachtig!!!
  2. Silvia:
    19 december 2018
    O wat jammer van het slechte weer, ik kan het mij zo goed voorstellen dat dat niet leuk kamperen is, gelukkig dat het daarna beter is geworden. Maar wel stoer hoor !
  3. H.R. Briede:
    20 december 2018
    Weer een prachtig geschreven verhaal Evelien. Ik heb er van genoten en bewonder je relativisme.